Skrevet av: Ola Haug Letrud, digital markedsfører
Det har lenge vært mulig å målrette en stillingsannonse på Facebook ved bruk av detaljstyrt målretting. Denne praksisen har gjort det mulig for annonsører å diskriminere ved for eksempel stillingsannonsering. Nå har Facebook tatt grep.
For å unngå diskriminering av sine brukere, har Facebook nå endret på hva slags muligheter man har for detaljert målretting for noen utvalgte annonsekategorier, blant annet stillingsannonser. Facebook har valgt å kalle de berørte annonsekategoriene for spesialkategorier.
Dette er de nye spesialkategoriene:
Når man skal opprette en annonse innenfor disse spesialkategoriene, vil man automatisk få begrensninger innenfor detaljert målretting. Disse endringene trådde i kraft i Europa 7. desember:
Disse endringene gjør det lettere for annonsører å drive inkluderende markedsføring, der ingen grupper blir diskriminert på grunnlag av de nevnte parametrene. Dette er vi veldig glad for! Vi heier på inkludering og mangfold, og mener at dette er et steg i riktig retning. 👏
Det vil samtidig gjøre det mer utfordrende for den uerfarne markedsfører å treffe blink når man skal benytte seg av denne annonseringsmetoden ved markedsføring av for eksempel stillingsannonser. Hos oss skal våre kunder føle seg trygge på at deres stillingsutlysninger fortsatt blir markedsført av kyndig arbeidskraft med lang erfaring innen digital markedsføring. Vi kan fortsatt markedsføre mot geografi og bransje, og vi kan bruke vår egen data til å opprette det Facebook nå kaller spesialpublikum (lignende "speilpublikum", men med de nevnte begrensninger aktivert). Målgruppen vil noe større enn tidligere på grunn av begrensningene som er satt, men dette bidrar også også til en rettferdig og inkluderende rekrutteringsprosess.
Facebook er fortsatt Norges desidert største og mest brukte sosiale medier-plattform. Hele 84 % av Norges befolkning over 18 år (ca 3,5 millioner) har en Facebook-bruker, og 68 % er innom Facebook daglig (Ipsos SoMe-tracker Q3'21). Med muligheter for både målrettet og organisk annonsering, er dette naturligvis en enorm plattform med tilgang til både aktive og, ikke minst, passive arbeidssøkere. Med en god samarbeidspartner vil man alltid ha nytte av å annonsere sine stillingsutlysninger på Facebook.
Vi har løsningene du trenger for å nå de rette kandidatene til din stilling, både på Facebook og på andre plattformer. Ikke nøl med å ta kontakt dersom du ønsker et godt tilbud på stillingsannonsering hos oss.